blog - fartdjævle

De hvide djævle på E45

Har ejerne af de store hvide biler et særlig wildcard til rådden kørsel? Den tanke får man unægtelig, når man færdes på E45.

Hjertet banker, og sveden springer. Jeg bevæger mig så hurtigt, jeg overhovedet kan, men det føles, som om jeg ikke kommer ud af stedet. Rovdyret bag mig kommer nærmere og nærmere. Øjnene lyser, og tænderne er blottede klar til at tage livet af mig…

Nu tænker du, at jeg har haft et grimt mareridt eller været på en safaritur, der løb løbsk, men nej, jeg har ikke januarbudget til en storvildtrejse til de varme lande. Jeg og min Mitsubishi Space Star Intense (dette er ikke en skjult og velbetalt reklame for et japansk bilmærke. Synes bare, at navnet er forrygende. Intens Rumstjerne – hvad hulen mon de serverer i Mitsubishis marketingsafdeling?) har været en tur på E45.

De hvide djævle (for bilerne er altid hvide) med deres blå lygter, der lyser op som øjnene på et rovdyr, kommer ud af ingenting.

Jeg færdes en del på de jyske motorveje, og hver gang bliver jeg overrasket og skræmt over de fartdjævle, der uden skelen til trafiksikkerhed og hastighedsbegrænsninger kører lige op i numsen på mig. De hvide djævle (for bilerne er altid hvide) med deres blå lygter, der lyser op som øjnene på et rovdyr, kommer ud af ingenting. Pludselig ligger de bare bag en, og så må man springe for livet, hvis man ikke vil ende med at teste sine airbags. Jeg har ofte presset speederen i bund på min lille bil, mens sveden har sprunget på min pande, og jeg mest har følt mig som et rådyr på flugt, mens jeg har forsøgt at komme i sikkerhed, men det hvide uhyrer bag mig ikke sænkede farten med en tomme.

Nu tænker du måske, at jeg er en forsigtig kvinde, der ligger og kører 90, men nej, jeg kan godt finde speederen og kører hurtigere, end min mand og far bryder sig om. Alligevel oplever jeg gang på gang, hvordan en kæmpe Audi/BMW/Mercedes/Volvo bag mig nægter at sænke farten, selv om det er tydeligt, at min speeder ikke står på de samme 160 som deres.

‘Jeg har en Audi, jeg er motorvejens konge og må køre, som det passer mig’, synes at være moralen.

‘Jeg har en Audi, jeg er motorvejens konge og må køre, som det passer mig’, synes at være moralen. ‘Kan I ikke følge med, må I jo bare flytte jer’. Jo tak, men det er svært, hvis man selv er ved at overhale tre lastbiler. Hastighedsbegrænsninger på de 110 omkring byerne skræmmer dem heller ikke. Måske modtager ejerne af Audi/BMW/Mercedes/Volvo et særligt wildcard til at køre råddent, når de smider 500.000 kr. for deres hvide øser? Eller så synes de bare, at de har mere ret til motorvejen end os andre, fordi de har råd til store biler?

Jeg mener nu, at jeg også har været med til at finansiere et par meter motorvej, og mit kørerkort giver mig faktisk lov til at køre på de statsfinansieret veje.

Er førerne af de store dræbermaskiner bare trætte af livet? Eller har de så gode airbags, at de kan tillade sig at være ligeglade med, om de rammer noget eller nogen? Jeg vil nu gerne beholde mit liv, så til jer fartdjævle – sæt farten ned, I er ikke alene på vejen!

Kommentarer (3)

  1. Niels 14. januar 2016 at 20:19

    fin artikel, er også enig med dig, man skal holde afstand. ” Halbe Tacho” , siger tyskerne , som jo er vant til højere hastigheder end der praktiseres herhjemme, d.v.s., at hvis du f.eks. kører 120, skal den bagved kørende holde en afstand på max. 60 m. ( ca. 12 vognlængder)Forøvrigt er det efter min mening ikke bilens farve, der er typisk for de omtalte biler, men snarere fabrikatet: Det er Audi, BMW , Mercedes og WV Passat / Skoda Superb i de dyreste versioner.

    • Jan 4. marts 2016 at 11:42

      Forkert Niels – kører *du* 120, skal *du* holde halber tacho til dem *foran* dig 🙂

      • Herdis Bruhn 4. marts 2016 at 21:52

        Helt enig, selvfølgelig skal der også være 60 meter til den forankørende ved den givne hastighed. Det er i begge tilfælde den bagved kørendes pligt at holde afstand.

        Niels

Efterlad en kommentar

Din email adresse vil ikke blive offentliggjort. Felter med * skal udfyldes.